Tuzemští školáci nechodí do školy rádi. Do pocitu spokojenosti českých dětí a teenagerů promlouvají nároky na výuku a související stres. Na oblibě školního prostředí se však významně odrážejí také neuspokojivé vztahy s vrstevníky a nízká míra opory ze strany učitelů.
Jaká část dětí a teenagerů chodí do školy skutečně ráda? Pouze 9 %. Přibližně polovina českých chlapců a dívek ve věku 11–15 let pak říká, že se jim ve škole celkem líbí. Jenže zároveň platí, že bezmála 4 děti z 10 do školy nechodí příliš rády nebo se tam vůbec netěší. Podíl školáků, kteří nemají školu rádi, navíc výrazně roste s věkem. V 11 letech se do školy netěší zhruba čtvrtina (28 %). U 15letých, tedy žáků 9. ročníků základních škol, respektive odpovídajícího ročníku víceletých gymnázií, je to už skoro polovina – 46 %.
Obliba školy – setrvalý pokles
Za pozornost stojí trendy v delším časovém horizontu. Z dlouhodobých statistik totiž plyne, že počátkem milénia obliba školy spíše rostla. V posledních 10–15 letech lze však sledovat konstantní zhoršování vztahu ke škole, a to nezávisle na pohlaví a věku. Propad mezi rokem 2010 a posledním výzkumem je markantní obzvláště u dětí, které se do školy opravdu těšily.
11 let | 21 → 12 % |
13 let | 16 → 7 % |
15 let | 16 → 8 % |
Spokojenější ve škole? Úplná rodina a gympl.
Do školy se nejvíce těší děti z úplných vlastních rodin. A raději tam chodí studenti víceletých gymnázií než jejich vrstevníci v základním školství.
Zajímavý je v tomto ohledu také tzv. Index „těšení se“, se kterým pracuje ve svých výzkumech a materiálech Česká školní inspekce. Z něj kromě jiného vyplývá, že na obsah výuky se těší pouze 11 % dětí. S věkem tento ukazatel výrazně klesá.
„Zhoršující se vztah ke škole není nový fenomén. České děti obsazují nelichotivé pozice v mezinárodních srovnáních již déle. Také proto tohle zjištění i dlouhodobý trend nebereme na lehkou váhu. Tím spíš, když si uvědomíme, kolik času děti ve škole tráví. Spolu s odbornou veřejností si klademe otázku, co za negativním hodnocením školního prostředí hledat a jak směr trendu otočit.“
A je to hodně, nebo je to málo? Na otázku, zda je obvyklé i v jiných zemích, aby se děti do školy těšily tak málo, je poměrně jednoduchá odpověď. Není. Mezinárodní srovnání řadí Česko mezi státy, kde je obliba školy hluboko pod průměrem. Nejhůře vyznívá srovnání v kategorii „moc se mi ve škole líbí‟, což je kategorie dlouhodobě akcentovaná studií HBSC. Zde jsou české děti mezi nejhoršími – na předposledním, 44. místě ze 45 sledovaných zemí. Ale ani méně přísné kritérium, které sleduje ty, kterým se ve škole alespoň trochu líbí, nestaví Čechy o moc výše – konkrétně na 36. pozici.
Nadprůměrně se do školy těší žáci z Rakouska a také Skandinávci (Island, Dánsko či Norsko) Co je však zajímavé? Ve Finsku, jehož vzdělávací systém je často dáván za vzor, je obliba školy podprůměrná, odpovídající českým číslům.
Podobně neradi jako české děti do školy chodí například mladí lidé z Balkánu (Chorvati, Srbové a Slovinci) či obyvatelé britských ostrovů (Velšané, Angličané a Skotové).
„Neoblíbenosti“ školní docházky ve srovnání s Evropou si všímá také jiná významná studie PISA (Programme for International Student Assessment – Program pro mezinárodní hodnocení žáků), poskytující informace o úspěšnosti a efektivitě vzdělávacích systémů. V kritériu zaměřeném na sounáležitost se školou přisuzuje Česku čtvrté nejnižší hodnocení mezi sledovanými zeměmi OECD a EU.
„Velmi podceňovanou oblastí českého školství je pozitivní klima školy. Obvyklý způsob práce, který vytváří negativní prostředí a vztahy, je práce s chybou. Chybovat, zkoušet nové věci, objevovat je součástí každého poznání. Ale v českém školství jsou chyby považovány za selhání. To v důsledku potlačuje zvídavost a tvořivost žáků. Žáci tak místo otázek a diskuse nad tématem spíše mlčí.“
Vedle celkové obliby školy se výzkum u bezmála 15 tisíc dětí na 250 českých školách zaměřuje také na:
Se stresem ze školních povinností se potýká 38 % chlapců a více než polovina (52 %) dívek. Školáci jej začínají výrazněji pociťovat mezi 11. a 13. rokem, tj. mezi pátou až sedmou třídou základní školy (nárůst ♂ 29 → 44% a ♀ 34 → 62 %). Patrně nepřekvapí, že raději chodí do školy děti, které se pod tlakem necítí. Nicméně ve škole se celkem líbí každému druhému školákovi (48 %), který stres ze školních povinností vnímá. Argument o tlaku školních povinností jako hlavním nebo jediném důvodu negativního hodnocení školního prostředí tak neobstojí. Tím spíš, když míra školního stresu u českých školáků nijak nevybočuje z evropského průměru.
Holky ve stresu.
K markantní změně hodnocení stresu způsobeného školními povinnostmi došlo (podobně jako v případě celkové obliby školy) u 13letých a 15letých dívek. Mezi posledními dvěma sběry dat (2018 a 2022) vzrostla čísla poukazující na velký tlak školních povinností z 42 na 62 % u 13letých a z 44 na 61 % u 15letých.
„Detailněji jsme se v datech podívali na důvody školního stresu. Tím nejčastějším jsou starosti týkající se budoucnosti a nutnost rozhodovat se o budoucím studiu či povolání – to se týká nadpoloviční části deváťáků. Dalším nejčastěji uváděným důvodem stresu je fakt, že se děti musí učit věci, kterým nerozumí, a učitelé toho od nich očekávají příliš moc. Ve všech těchto případech obavami výrazně více ,trpí‘ dívky.“
Škola není jen učení. Škola je také „společenským centrem“. Proto se v naší studii zaměřujeme také na to, jak se žáci cítí mezi spolužáky. A výsledek? Neradostný. Méně než polovina 11–15letých si myslí, že jsou spolužáci ze třídy rádi spolu nebo že jsou milí a připraveni pomoct. Smířlivější jsou v tomto ohledu chlapci, dívky hodnotí vztahy se spolužáky kritičtěji. Suma sumárum – pouze 37 % chlapců, a dokonce jen 29,5 % dívek se pohybuje na úrovni vysoké „student support“ (vrstevnická opora, indikátor používaný v mezinárodní studii HBSC k celkovému hodnocení třídního klimatu). A když tyto hodnoty srovnáme se zahraničím? Jsme v suterénu. Konkrétně úplně poslední ze všech 45 zemí, kde studie HBSC stav zjišťovala.
Hodnocení vztahů se spolužáky je jednak nízké, jednak se v posledních letech zhoršuje, a to u obou pohlaví. Když se na vrstevnickou podporu ve škole podíváme optikou obliby školy (klíčová zjištění 1–3), zjistíme, že z těch, kteří hodnotí školu pozitivně, vnímá vysokou oporu ze strany spolužáků 43 %. A mezi těmi, kteří se do školy netěší, najdeme pouze 19 % dětí, které uvádějí, že se na spolužáky mohou spolehnout.
„V ČR je vysoká poptávka po soukromých školách, někdy s alternativními způsoby výuky. Hlavním motivem rodičů umístit dítě do takových škol jsou zpravidla jiné vztahy s učiteli, využití více neformálního hodnocení a méně známkování, menší tlak na výkon a více času na diskusi o problému. Rozhodujícím faktorem není kvalita vzdělávání nebo nároky související s výukou, ale klima školy a vztahy mezi žáky a učiteli.“
Angláni a Středoevropané si o své spolužáky „neopřou ani kolo“.
Velmi nízké hodnocení třídního klimatu – vztahů se spolužáky – je typické pro děti ze zemí patřících do Spojeného království. Podobně obtížně hledají oporu ve svých spolužácích vedle mladých Čechů také další Středoevropané, zejména Poláci, Slováci či Maďaři.
Jen polovina žáků 5.–9. tříd v České republice (52 %) uvádí, že důvěřuje svým učitelům. A pouze dva z pěti (40 %) cítí, že jejich učitelům na nich záleží. Postoj k pedagogům je o něco pozitivnější u chlapců a celkově u mladších školáků. S rostoucím věkem pociťovaná míra opory ze strany učitelů výrazně klesá u obou pohlaví. Mezi 11., 13. a 15. rokem klesá u chlapců ♂ 50 → 35 → 30 %, u dívek pak ještě strměji ♀ 51 → 26 → 22 %. A srovnání se zahraničím? Obdobně nepříznivé jako u vztahu se spolužáky. I když to tentokrát není poslední místo, 43. místo z 45 je alarmující.
Nízkou úroveň vztahů mezi žáky a učiteli potvrzují rovněž výsledky zmiňované studie PISA z roku 2022, podle níž si jen necelá polovina žáků myslí, že se učitelé zajímají o jejich spokojenost (průměr v ostatních zemí 67%). Tento fakt pak řadí české školy na poslední místo ze všech sledovaných zemí.
„Z ukazatelů souvisejících se vztahy se spolužáky a pedagogy je patrná jedna věc: pozitivní či negativní vnímání školního prostředí jako celku úzce souvisí s pociťovanou oporou, které se dětem dostává či spíše nedostává od okolí. Domníváme se, že pokud chce školský systém pracovat na změně klimatu, pak je jednou z cest aktivní práce se vztahy v kolektivu, komunikace, naslouchání, spolupráce… Stejně důležitá je pak role učitele, který není jen předkladatelem informací, ale především klíčovým hráčem z hlediska budování důvěry.“
Existuje souvislost mezi oblibou školy a dalšími aspekty životního stylu dětí? To si pište… Mezi dětmi, které nechodí rády do školy nebo se z cítí být pod velkým tlakem školních povinností, je výrazně vyšší riziko (2–4×) výskytu depresivních stavů, bolestí hlavy, stavů skleslosti, podrážděnosti či nervozity. Výrazně negativněji vyznívají všechny parametry související se školním prostředím u dětí, které cítí nízkou podporu ze strany svých rodin a kamarádů. Patrné je to zejména ve vztazích s učiteli. Děti, které nevychází s dospělými (rodiči) doma, podstatně hůře hodnotí své učitele.
Ze zjištění ČŠI vyplývá, že roli v hodnocení školního prostředí může hrát také socioekonomický status (SES) žáka, respektive rodiny, z níž pochází. Děti s nižším úrovní SES (lidově řečeno z chudších rodin) se méně často těší na spolužáky a školní prostředí hodnotí negativněji.
Obzvláště špatně se ve škole cítí tzv. problematičtí uživatelé sociálních sítí. Oproti svým vrstevníkům, kteří mají svůj „online život“ pod kontrolou, vnímají častěji tlak školních povinností a nepříznivě hodnotí také vztahy se spolužáky a učiteli. Podobně (byť rozdíly nejsou tak markantní) jsou na tom „problematičtí hráči“.
„Ať se na data dívám z různých úhlů, vrací mě vždy k jedné věci – děti, které se necítí příliš dobře v rodině a mezi kamarády, mají pouze malou šanci, že si tento ,nedostatek opory‘ vykompenzují ve vztazích se spolužáky či učiteli. Jeví se, že je to spíše naopak. Nízkou oporu vnímanou ,doma‘ si přenesou i do školy. Žádný fenomén nestojí osamoceně a vždy souvisí s dalšími. V případě školního klimatu je tou klíčovou souvislostí často zmiňovaný trojúhelník dítě – škola – rodina.“