Úspěch v kolektivu souvisí také s aktivitou na sociálních sítích. Mladí lidé, kteří tráví čas online, pociťují zvýšenou podporu od vrstevníků, žijí aktivně a nedostávají se tak často do konfliktů. Nad svými virtuálními aktivitami ale nesmí ztratit kontrolu. Mezi uživatele se znaky problémového užívání sociálních sítí patří bezmála desetina české mládeže.
Jak intenzivně využívají čeští školáci sociální sítě?
Jak velká část z nich nemá svůj online život pod kontrolou?
Které období je z hlediska užívání sociálních sítí nejcitlivější?
Projděte si klíčové závěry výzkumného týmu z olomoucké univerzity!
Výzkum české děti rozděluje do čtyř skupin: od těch, které nejsou online vůbec, popř. jen sporadicky, přes normální a intenzivní uživatele až po ty, které dle studie vykazují znaky problémového chování.
Bezmála každý desátý mladý Čech ve věku 11–15 let vykazuje znaky problémového užívání sociálních sítí. Jinak řečeno: téměř desetina českých školáků nemá svůj život online zcela pod kontrolou.
Máte problém s online světem? Zajímá Vás, jestli je Vaše dcera nebo syn v problémech? Nebo prostě chcete vědět, jak poznat problematického uživatele? Není nic jednoduššího. Využijte náš interaktivní dotazník – stejný, který používáme ve výzkumu. A vězte, že problémové užívání sociálních médií souvisí se vznikem závislosti*.
Zajímají nás Tvé zkušenosti se sociálními médii.Výrazem sociální média myslíme sociální sítě (např. Facebook, Instagram, Twitter) a chatovací aplikace(WhatsApp, Snapchat, Facebook Messenger).
V průběhu posledního roku…
Klíčová změna ve využívání sociálních sítí se odehrává mezi 11. a 13. rokem. Prudce nahoru letí jak křivka popisující intenzitu online života českých školáků, tak počet uživatelů s přívlastkem “problémový”. U chlapců tento ukazatel roste o zhruba třetinu (z 6,3 na 8,5 %), u děvčat je nárůst více než dvojnásobný (z 5,2 na 12,0 %)! Nůžky mezi oběma pohlavími se pak s věkem nadále rozevírají - dívky jsou statisticky ve vyšším riziku problémového užívání sociálních sítí než chlapci.
Respektive dokonce o něco více. 22,5 % školáků ve věku 11 až 15 let se raději svěřuje s intimními záležitostmi, jako jsou jejich vnitřní pocity, tajemství nebo obavy, na síti než tváří v tvář. Tato tendence je ještě patrnější se vzrůstajícím věkem, byť ne razantně. U patnáctiletých se týká 27 % populace bez ohledu na pohlaví.
Zatímco u chlapců a děvčat patřících do skupiny normálních či intenzivních uživatelů najdeme skupinu tvořící 20–30 %, jež v osobních tématech preferuje online komunikaci, u problémových uživatelů už je to výrazných 44 %. Tedy se zvyšující se intenzitou užívání sociálních sítí roste i preference sdělovat osobní informace online.
16 % dětí mezi 11 a 15 lety je každodenně v kontaktu s přáteli, se kterými se poprvé potkali na internetu. U jedenáctiletých se to týká každého desátého, u patnáctiletých každého pátého školáka. Nejčastěji – zcela logicky – jsou v online kontaktu s “virtuálními” přáteli intenzivní (34,7 %) a problémoví uživatelé (38,8 %).
Děti uvádějí, že více než polovina rodičů (konkrétně 55 %) neví, co na sociálních sítích dělají. V případě uživatelů s problémovými rysy jde dokonce až o ⅔ rodičů, kteří nemají o online životě svých potomků ponětí. Přitom si ale dovedou velmi dobře pohlídat, s kým jde jejich syn nebo dcera ven a co tam dělá. O tom, jak “fyzicky” tráví volný čas jejich děti, má jasnou představu lehce přes 80 % z nich.
Rodiče nevědí, jak jejich děti tráví volný čas | Rodiče nevědí, co jejich děti dělají na internetu | |
Neuživatelé | 14,2 % | 42,7 % |
Normální | 17,2 % | 57,2 % |
Intenzivní | 22,2 % | 58,9 % |
Problémoví uživatele | 33,0 % | 69,1 % |